Dnes som sa v článku v Pravde „Vyššie pokuty nezabrali, obetí na cestách neubudlo“ dočítal, že každú piatu smrteľnú dopravnú nehodu spôsobil vodič s maximálne dvoma rokmi praxe. Z vyjadrenia dopravného analytika Bazovského sme si prečítali, že autoškoly z hľadiska financií nedostatočne pripravujú adeptov na vodičské preukazy. V tom má pravdu. Napríklad adepti, ktorí bývajú ďalej od diaľnice sa z hľadiska vzdialenosti pri výučbe na diaľnicu ani nedostanú. Ak pán Bazovský povie A, bolo by dobré, ak by povedal aj B. Ako bývalý policajt len ocenil prácu pri represiách a zvýšených pokutách – teda reakcie polície na zvýšený počet mŕtvych na cestách. No zabudol na to najpodstatnejšie. Vodičské preukazy vydávajú Dopravné inšpektoráty – teda samotní policajti. Ako je možné, že policajti pustia do premávky vodičov, ktorí vedia iba krútiť volantom a tlačiť na pedále.
Túto otázku som položil pred časom jednému predchádzajúcich riaditeľov dopravy PPZ. Odpovedal mi, že to by neprešlo 90 % adeptov o vodičské preukazy. A tak som mu odpovedal. Nech neprejdú. Vrátia sa do autoškoly a keďže budú musieť doplácať, vytvorí sa rebríček dobrých a zlých autoškôl a tie, ktoré poriadne nenaučia, skrachujú a trh ich samých vyradí. Veď, kto by platil učiteľovi, ktorý ich nenaučí a neprejdú skúškami. Analógia je okolo STK. Ak vám servis riadne nepripraví auto na kontrolu, prídete reklamovať a druhý raz už pôjdete do iného servisu.
Aby som to uzavrel. Policajti si sami pustia do prevádzky neschopných vodičov, aby ich potom mohli pokutovať a zvyšovať sankcie na úkor všetkých vodičov a pritom môžu sami nekompromisnosťou pri skúškach, ktorú používajú iba pri pokutách, zamedziť mnohým tragédiám.
Šoférovanie je individuálna činnosť, preto by mali aj samotní skúšajúci komisári – teda policajti – každého adepta poriadne individuálne preskúšať a rovnako to zdokumentovať na video. Boli by teda pod tlakom. Elektronickú kontrolu sme síce zaviedli v autoškolách, ale výsledky sú skôr rovnaké ako lepšie. Pomohla by aj evidencia učiteľov priradená priamo ku každému vodičovi. Ak by mal jeden učiteľ so svojimi žiakmi tri vážne dopravné nehody v priebehu dvoch rokov, musel by skúšky skladať opäť a pri opakovaní by prišiel o licenciu.
Svoju úlohu pri alkohole zohrávajú súdy. Aj nedávny prípad, keď vodič so skoro šiestimi promile alkoholu v krvi odišiel na ľahko so zreteľom na bezúhonný život. S pokutou a zákazom činnosti na skoro 3,5 roka a iba so štyrmi mesiacmi podmienečne!!! Tri roky nepodmienečne by bolo málo! Toto je výsmech spravodlivosti!!! Som zvedavý, čo by povedal samotný sudca, ak by náhodou opitý vodič, dovtedy bezúhonný len s jedným promile zrazil niekoho z jeho rodiny a len zranil. V tomto prípade by ho v duchu určite obesil.
A takéto dnes bežné rozsudky majú ovplyvniť ďalších, ktorí radi pozerajú na dno pohárika a sadajú si za volant? Ten si povie:“ Veď som bezúhonný. A podmienka mi neublíži. Nabudúce si už dám pozor.“ Ale to už môže byť neskoro a veľmi. A takto sa to deje stále. Za alkohol za volantom len podmienky a podmienky. Páni sudcovia. A čo takto dávať nepodmienečné tresty a vo výške viac ako rok už pri prvom alkoholickom šoférovaní s viac ako jedným promile??? Pokiaľ bude stále fungovať benevolencia pri skúškach a zhovievavosť pri alkohole na súdoch, naďalej bude veľa tragédii na cestách a zármutkov v slovenských rodinách. Je to teda lotéria policajno-súdneho kolotoča s tým najcennejším so životom!
Pavel Jacz
Najhoršie je to, že absolútne nikto zo zodpovedných... ...
Presne tak - autoškoly by mali byť výhradne ...
To je dobrá sprostosť, aby policajti rozbíjali ...
To, čo som sa snažil popísať, je o technike ...
To je na vodičák. To je aj na preskúmanie ...
Celá debata | RSS tejto debaty