Založ si blog

Obchodníci sa stavajú proti pokutám? Aj tak nás stále svinsky oberajú o peniaze v našich reťazcoch.

V Nemecku sa ešte platilo markou, keď som si v Norimbergu kúpil svoju prvú mikrovlnku a to bolo pred 25-timi rokmi a funguje mi doteraz. Mali ju v akcii – stála 37 mariek. Doniesol som ju vo vozíku k pokladni a pokladníčka oznámila, že stojí 189 mariek. Tak som jej povedal, že majú akciu. No predavačka mi oznámila, že akcia skončila včera. Trval som na svojom a išli sme sa spoločne pozrieť na cenu. Bola tam ešte jedna mikrovlnka a štítok s cenou v akcii. Okamžite sa mi začala ospravedlňovať a potvrdila akciovú cenu. Povedala mi, nech si idem ešte niečo kúpiť v hodnote za 20 mariek a úpenlivo ma poprosila, aby som ich nenahlásil!!! Pokladníčka ani nevolala vedúcu prevádzky. Všetko vybavila sama. Dostal som za tovar navyše. Účet v sume okolo 18 mariek s poznámkou dar obchodu. Keď som sa potom pýtal môjho kamaráta, ktorý býval blízko obchodu už vyše 10 rokov, povedal mi, že ak by som ich nahlásil na inšpekciu, tak by dostali možno aj 100 tisícovú pokutu. Preto si dávajú na všetko v Nemecku sakramentský pozor.

Len u nás sa s cenami nehrajú. Môžem potvrdiť, že v Kauflande na Patrónke v Bratislave mám skoro pri každej návšteve problém s cenami. Pri poslednej uplynulý týždeň som sa musel 6 krát opýtať, akú cenu má ten, ktorý tovar. Tri krát som si išiel opýtať na informácie a tri krát som zháňal predavačku (pri rybách, syroch, v domácich potrebách) a potom som čakal, pokým sa vrátila s platnou cenou. Spomeniem, že ceny chýbali na sieťke s avokádami, pri ananáse, hríboch kuriatka, ako po každý raz aj v chladničke s rybami, kde sa mi ešte nestalo, že by celý sortiment opatrili všetkými cenami. Navyše ceny treba hľadať. Tovar vpravo v chladničke má cenu na ľavej strane a opačne. Tento galimatiáš nahráva obchodníkom a kupujúci sa potom doma čuduje a žasne, ak si pozrie účet, koľko to stálo a ak by vedel o tej cene, tak by to nekúpil. Ale toto nie je len výsada Kauflandu, to isté je aj v niektorých predajniach Billa, Lidl či Tesco. Ale v Kaufland na Patrónke v Bratislave je v tomto jednotka!!!

V pondelok pred dvoma týždňami som išiel do Studienky na huby. Pri ceste späť som sa zastavil v Tesco v Malackách. Chcel som si kúpiť jablčný mušt. Hneď pri pokladniach viseli na vešiakoch džínsy od značky známej kozmetickej firmy Denim. Výrazne napísaná cena 12, 99 € na mňa svietila z diaľky. Hľadal som cenovku aj priamo na nohaviciach, ako býva zvykom na väčšom štítku na šnúrke s cenovkou. Takú som nenašiel, takže som cenu 12,99 € považoval za skutočnú. A tak som si vybral dvojo. Aké však bolo moje prekvapenie pri pokladni. Jedny stáli 19, 99 a druhé 24,99 €. Pýtam sa , ako je to možné, tak mi predavačka povedala, že cena je od a na tabuli to mám napísané. Posúďte sami na obrázku. Myslím si, že sami zhodnotíte, aké veľké sú dve hlásky O – d teda Od. Z viac ako 2 metrov to vyzerá ako bodka. A dokonca mi predavačka ukázala aj cenu na nohaviciach. A zase neuveriteľne malými písmenami.

Na vybabranie so zákazníkmi pri splnení nedokonalej litery zákona a predpisov podporujúcich takúto pascu (zaslúžilo by si to tvrdší a vulgárnejší termín ako pasca)) sa vydávajú naše veľké obchody. Kedy už zakáže Európska únia malé písmená v návodoch a cenách? Ak nie EÚ, tak naša vláda formou zákona??? O ukončení takýchto podrazov na zákazníka Sulík v kilečkách určite neuvažuje. Veď táto férovosť k zákazníkovi by bola predsa zhoršenie podnikateľského prostredia, však pán Sulík!

A ešte sa zastavím pri samotných cenách. Porovnal som ceny troch výrobkov v našich obchodoch a v dvoch v Hainburgu Merkur a Spaar. Vopred si povedzme, že predavačky v Hainburgu nemajú plat okolo 600 – 800 Euro, ale vyšší, ako prvé štvorciferné číslo. Preto tam pracuje mnoho slovenských predavačiek. Obchody majú aj vyššie náklady ako naše. Dane, energie, hygienické atď. Mlieko do kávy značky Maresi dováža u nás Maresi Slovensko a u susedov Maresi Östereich. Cena sa dá porovnať pri nerovnako veľkých baleniach a nie pri rovnakých. U nás predávajú 250 ml a 500 ml balenia. V Hainburgu aj 700 ml. Všetky tri balenia v Rakúsku sú lacnejšie od dvoch u nás. 200 ml u nás vyše 1,39 € oproti 0.99 – 1.19 €,  500 ml u nás 2, 55 -2.69 € oproti 1, 89 – 2.09 € pri dvoch kusoch a aj 700 ml je lacnejšie, ako naše politrové 2,19 -2,49 €.

Aj obľúbené Mon-Cheri od firmy Ferrero u nás v bonboniere dostanete 15 ks balenie bonbónov za vyše 4,5 €. Balenie s 30 timi kusmi v Hainburgu (reťazce Merkur a Spaar) stojí 3,59 €. A ešte spomeniem originálny maďarský salám Pick. U nás stojí cca 15 cm dlhý okolo 10 -12 € a v Merkure klasická „štangľa“ okolo 50 cm dlhá 14 -16 €. Viem, nie sú to základné potraviny. A neobstojí tu ani porovnanie mesto Bratislava a dedina Hainburg. Tie ceny sú všade v jednom štáte podobné – teda aj vo Viedni.

Teraz sa môžeme pýtať, kto u nás stanovuje takéto vysoké ceny. Dovozcovia, alebo sú to vysokými maržami obchodníci? Ďalej sa pýtam, Ako je možné, že chudobnejším Slovákom predáva tá istá firma drahšie tovary, ako bohatším Rakúšanom. Vychádza mi z toho iba jedno, slovenskí podnikatelia potrebujú asi každý rok najdrahšie auto a nakopenie zisku, aby si mohli postaviť ďalšie zahraničné letovisko.

V akej krajine to vlastne žijeme? Západniari nás považujú za špičkových ekonomických umelcov, ktorí z minima dokážu žiť podobne a v mnohých prípadoch aj rozšafnejšie. Preto sa ani nečudujem, že sa u nás kradne vo všetkých vrstvách spoločnosti od hora nadol a zdola nahor, pretože ich vlastne liberálnosť pretavená do systému nadhodnotených cien a služieb v súkromných spoločnostiach k tomu núti. A to vraj máme zlé podnikateľské prostredie, ktoré treba podľa SaS ešte viac uvoľniť. Zrušili ste im už okamžité platenie pokút, zrušte im všetky povinnosti, ktoré ich okliešťovali klamať štát a zákazníkov. No nech sa páči pán Sulík. Povoľte podnikateľom všetko aj vo vašom druhom kilečku a potom prežijete asi len Vy politici s našimi desiatkami a podnikatelia. Ale začnite stavať aj nové väznice, lebo ľudia budú na všetkých úrovniach kradnúť ešte viac, aby prežili, .

Pavel Jacz

INZERÁT: Zháňam pre Lojzka Hlinu 10 oviec a 10 krásnych žien. Zn. Využitie času.

20.04.2024

Keď sa človek nudí, tak zväčša niečo nové vymyslí. Géniovia objavia nový vedecký jav či súvislosť a hlupáci sprosté chujády. Predpokladá to však aj používanie nejakej narkománie, ktorú študentom odporúčal podpredseda Progresívneho Slovenska Truban. Vtedy nám mozog podľa Trubana pracuje nad mieru normálneho rozmýšľania a dokáže výnimočné veci. A tak sa [...]

Pani ministerka Šimkovičová oddeľte prosím Slovenský rozhlas od Slovenskej televízie.

05.04.2024

Začnem z celkom inej strany. Mnohí z vás určite videli film Vtedy na západe. Niektorí aj viac krát. Čo sa týka spracovania audiovizuálnej tvorby ho považujem za jedno z najlepších filmových diel. Je to vysoká škola audiovizuálneho spracovania. Správne obrazovo-zvukové dielo informuje 70-timi percentami obrazom a 30 percent zostáva na reč, ruchy a hudbu. A film Vtedy na [...]

Ako ma televízie TA3, JOJ24 a RTVS24 hlboko sklamali.

28.03.2024

Prvá slovenská spravodajská televízia TA3 začala vysielať 11.septembra 2001 a celý deň sa venovala najväčšiemu teroristickému útoku v USA, ktorý v predstihu pred plánovaným začiatkom odštartoval vysielanie TA3. Potom prišli ďalšie tragédie a teroristické útoky a TA3 tak, ako aj všetky ostatné spravodajské televízie vo svete, po celý deň vysielala aktuálne správy z [...]

veliteľská budova, Banská Bystrica

Pôsobili v nej povstaleckí hrdinovia Golian a Viest. Veliteľskú budovu rezort obrany vynoví za takmer 13 miliónov

24.04.2024 07:00

Je dôležitou súčasťou našej histórie a zaslúži si pozornosť, zhodujú sa Banskobystričania pri pohľade na tamojšiu pamiatku v podobe Veliteľskej budovy.

vojna na Ukrajine, Kyjev, cintorín

ONLINE: Rusi obišli nedávno vybudovanú ukrajinskú obranu. Balík pomoci schválil aj americký Senát

24.04.2024 06:00

Dobytie Očeretyne znamená, že sa Rusku podarilo obísť severné krídlo nedávno vybudovanej ukrajinskej prednej línie, vrátane mínových polí a zákopov.

Martina Šimkovičová, Robert Fico

Zmeny pre RTVS. Narazí zákon na Čaputovú alebo sa čaká na Pellegriniho? Šimkovičová ešte nemá meno nového riaditeľa

24.04.2024 06:00

Nový zákon o STVR dostal od Legislatívnej rady vlády zelenú. Vláda má o ňom rokovať na výjazdovom rokovaní.

Ukrajina, Charkov

Dokážu zastaviť Rusov? Západné zbrane prídu, ale Ukrajincom chýbajú vojaci, obávajú sa experti

24.04.2024 06:00

Prichádza západná vojenská pomoc pre Ukrajinu neskoro? Rusko dokázalo za posledné mesiace na bojisko posielať stále viac mužov.